"

Proč Češi cvičí Iyengar jógu a Čchi kung?

15. 11. 2017 , aktualizace: 13. 12. 2017 Sdílej na CentrumBrna.cz

Jana Chovancová, učitelka Iyengar jógy, a Pavel Kala, učitel umění Čchi kung z brněnského studia ViaRa vám prozradí, proč se do popředí zájmu derou různé typy jógy a jiná cvičení. V čem je jejich kouzlo a co jimi člověk může získat?

Jednou z nových druhů jógy je takzvaná Iyengar jóga. Proč se jí podle vás v naší zemi dostává tolik popularity?

Jana Chovancová: Je to jednoduché. Lidé mohou tento druh jógy cvičit poměrně snadno doma. Když přijdou k nám, naučíme je pět základních pozic s pomůckami (pro přesné provedení), které najdou běžně i u sebe doma. Vyvarují se tak zásadních chyb, které by jinak bez použití těchto pomůcek pravděpodobně dělali.

Oproti jiným druhům jógy je Iyengar vyjímečný právě v tom, že díky pomůckám může úplně každý cvičit všechny pozice nebo jejich variace, samozřejmě v závislosti na stupni pokročilosti cvičícího. Přesný způsob provedení lidem v první řadě pomůže zlepšit jejich zdravotní stav. Zpětná vazba od lidí, kteří začali cvičit, je, že nejen akutní problémy, ale i chronické nemoci se zastaví a pomalu se začnou zlepšovat.

Čím se liší od klasické jógy?

Jana Chovancová: Iyengar jóga se od klasických druhů jógy liší ve dvou základních bodech. Zaprvé se při provádění pozic používají různé pomůcky, za druhé je Iyengar jóga první, do detailu propracovaný a popsaný systém, jak provádět jógové pozice, aby se tělo srovnalo podle osy vpravo a vlevo.

Většina problémů vzniká, protože jsou pravá a levá strana nevyrovnané, což je velmi často dáno špatnými návyky v držení těla při běžných činnostech – při obyčejné chůzi, při práci s počítačem (používání myši, zvedání ramen, hrbení se), nošení těžkých předmětů s přetěžováním jedné strany a podobně.

Ve studiu ViaRa nabízíte Iyengar jógu pro dospělé, seniory i děti, začátečníky i pokročilé. Liší se v něčem cvičení pro jednotlivé kategorie? Přizpůsobujete se například nějakým zdravotním či věkovým omezením?

Jana Chovancová: Ne, neliší, protože Iyengar jógu může cvičit opravdu každý, ať je vám pět, nebo sto pět let. Samozřejmě že je nutné přihlédnout na fyzické a psychické dispozice každého cvičence. Naši lektoři v hodinách jsou schopni i při skupinovém cvičení správně individuálně nastavit pomůcky, nutné pro dobré provedení ásan (pozic).

Jde především o to, aby si lidé, kteří chodí na lekce, zapamatovali použití pomůcek pro své tělo a mohli tak správně cvičit i doma.

Podobně je na tom i Čchi kung, také jeho popularita mezi Čechy stoupá. Jaký je o něj ve vašem studiu zájem?

Pavel Kala: Podstatně menší než u jógy, což vyplývá z nedostatku informací o tomto druhu cvičení. Zatímco hodně lidí tak nějak ví, jak vypadá jóga, mnoho z těch, kteří se o podobná cvičení už zajímají, mají jen mlhavou představu, co Čchi kung je, a často toto slovo slyší poprvé v životě. Někdy si lidé pletou Čchi kung s Tai či.

Je to také dáno tím, že například jóga se v naší zemi cvičí opravdu mnohem déle, zatímco Čchi kung se v podstatě nestačil ještě ani usadit; je trochu více veřejnosti povědomý nějakých 10, možná 15 let. Předtím byl téměř výhradně znám jen lidem, kteří se zabývali tradičními styly čínských bojových umění, jejichž součástí je často právě nějaká forma čchi kungu. 

Říkal jste, že Čchi Kung lidé často zaměňují za známější umění. Proč?

Pavel Kala: Mezi tradiční čínská bojová umění se řadí již zmíněné cvičení Tai či neboli Tchai ti čchuan, jak se správně toto umění nazývá. To je také jeden z důvodů, proč si lidé pletou Čchi kung s Tai či, nebo si myslí, že Čchi kung je bojové umění. Zde musím zdůraznit, že ačkoliv čínská bojová umění v průběhu svého vývoje Čchi kung začlenila do svého tréninku, jako takový není bojovým uměním.

Jedná se o systém, který může být podpůrný a rozvíjející v mnoha aspektech, počínaje zdravím, prevencí a léčením nemocí, přes zdokonalení bojových dovedností a rozvoj mentálních schopností, až po hluboký vnitřní trénink, meditaci a duchovní praxi.

V čem tedy cvičení Čchi kungu spočívá?

Pavel Kala: Čchi kung je, stručně řečeno, systém tréninku a kultivace vnitřní energie, zvané Čchi (v józe se nazývá tato energie Prána), a to prostřednictvím určitých tělesných pozic nebo pohybů, spojených s rozličnými typy dýchání a mentálním soustředěním. Aby se takový proces kultivace nastartoval, je důležité (kromě pravidelného a trpělivého cvičení), aby tělo bylo při cvičení uvolněné a bez zbytečného svalového napětí. Dýchání má být přirozeně hluboké a mysl klidná, ve stavu určité lehké soustředěné pozornosti.

Čchi kung však zdaleka není jen tréninkem vnitřní energie, která může být pro mnoho lidí zpočátku jen těžko pochopitelná a uchopitelná. Čchi kung je také velmi komplexní cvičení těla, které je však trénováno zcela odlišným způsobem, než jsou lidé na západě zvyklí. 

Můžete tento rozdíl prakticky přiblížit?

Pavel Kala: Čchi kung se zaměřuje na trénink těla zevnitř; na  to, co se dá nazvat jádrem, motorem pro tělo. Trénují se malé svaly, šlachy a fascie, které jsou spojeny s vnitřními orgány. Různým způsobem jsou tyto malé svaly a šlachy natahovány nebo smršťovány, vnitřní orgány jsou tím stimulovány a postupně se stávají silnější a funkčnější. Dýchání se stává vyrovnanější, lépe funguje metabolismus, žlázy s vnitřní sekrecí jsou stimulovány, vyvažuje se sympatický a parasympatický nervový systém, vše se prakticky dostává do stavu rovnováhy, harmonie. Je to stav, jako by se tělo omlazovalo zevnitř.

Co člověk oběma cvičeními získá? Jak konkrétně prospějí jeho zdraví a mentální pohodě?

Jana Chovancová: Chce se mi říct, že všechno – protože mně se vše splnilo. Uzdravilo se mi tělo, mysl se uklidnila, doma jsem si vše lépe poskládala a v tělocvičně, když vám všem mohu předat své zkušenosti, je mi moc krásně.

Pochopila jsem, že se velké štěstí skládá z maličkostí a za trochu trpělivosti, kdy holt člověk musí zabrat a na začátku tělo protáhnout třeba víc, než by zrovna chtělo, dostane ohromnou odměnu v podobě radosti ze života, ať je jakýkoliv a kdekoliv. Začněte cvičit teď hned, a to moji oblíbenou pozici psa - je to taková naše posilovna pro všechno.

Pavel Kala: Mohu jen souhlasit s Janou. Zdraví, štěstí, pohoda nejsou věci, které si můžete koupit v supermarketu, ale přesto je za trochu trpělivosti a úsilí můžete získat. Základem všeho je změnit myšlení. Pokud dokážeme něco změnit v sobě, ve způsobu, jak se díváme na sebe a okolní svět, mohou se začít dít zázraky. Jen je třeba postupovat trpělivě, po kapkách, protože vše začíná od malých věcí, ze kterých se postupně stanou ty velké. Klíčem je opravdu změna.

Když lidé přijdou poprvé na lekci Čchi kungu, první slova, která uslyší jsou: „Uvolněte se“. Změňte  stav napětí, spěchu a nepohodlí, který je dnes tak běžný, na stav, který vám pomůže se konečně zhluboka nadechnout a vydechnout a zklidnit svoji mysl, abyste více viděli věci takové, jaké skutečně jsou – a to je takový malý klíč ke zdraví a k celkové velké změně.

Plánujete v blízké době nějaké akce, semináře nebo novinky?

Jana Chovancová: Ano, kromě běžného denního cvičení průběžně pořádáme výcvikové lekce a semináře jak Iyengar jógy, tak i Čchi kungu. V současné době pořádáme například dvě cvičební lekce Pránájámy – jógického dýchání pro začátečníky a mírně pokročilé. Prozatím je to vždy v pátky – 24.11. a 8.12. od 11:00 do 12:30 hodin, ale plánujeme dělat tyto lekce i v odpoledních hodinách. Také návazný intenzívní seminář Pránájámy, který by měl být ale až po Novém roce, pravděpodobně v lednu.

S Čchi kungem je to podobné, v současné době do Vánoc semináře nebudou, ale po Novém roce plánujeme seminář čchi kungové sestavy „Osm kusů brokátu“ pro začátečníky. V průběhu pololetí budeme pořádat i další semináře, jak jógy, tak čchi kungu, tai či a dalších aktivit, které v našem studiu běží – zvukové terapie, různé meditace, léčebné semináře na bázi kvantové vlny a další. Detailní informace o termínech jednotlivých aktivit najdete na našem Facebooku.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI