"

Připravte se na první lekci jógy

23. 03. 2018 , aktualizace: 29. 03. 2018 Sdílej na CentrumBrna.cz

Jak začít cvičit jógu

Od posilování ve fitness centrech, zvedání činek nebo kruhových tréninků se jóga liší. Není jen o cvičení, je to styl života, který podporuje zdravé stravování a přístup k sobě samému. Záleží přitom na každém, do jaké míry a jakým způsobem na sebe nechá jógu působit. 

"Jóga je cvičení, které posiluje tělo a ozdravuje organismus na všech úrovních. Funguje jako prevence proti různým onemocněním, působí proti bolestem a pomáhá zklidnit mysl,“ vysvětluje Jana Chovancová, majitelka studia ViaRa, které nabízí jógu v centru Brna, a dodává: „Jóga není náboženství ani posilovna, ale je to cesta, jak dostat do harmonie tělo a mysl."

Co od jógy očekáváte?

Předtím, než se na jógu vydáte, je důležité si uvědomit, jak vážně to s ní myslíte. Chcete si ji jen nezávazně vyzkoušet a teprve pak se rozhodnete? Anebo se jí hodláte věnovat „na vážno” už od začátku?

V prvním případě si vyberte jakoukoliv lekci pro začátečníky. Každá z nich je krásnou ukázkou toho, jak jóga probíhá a co vám může přinést. Pokud se ale do cvičení chcete pustit na plno, řekněte si, co vám vyhovuje a kolik volného času chcete cvičení věnovat.

"Je dobré docházet do hodin pod vedením učitele pravidelně 1-2x týdně, ale nejdůležitější je cvičit doma to, co jste se naučili v lekcích - klidně stačí 15 minut denně. Je to daleko lepší a účinnější, nežli přijít na lekci 1x za měsíc a 1x si dát doma 3hodinovku, po které druhý den lezete po čtyřech," doporučuje Jana Chovancová.

Ráno, v poledne i večer

Každé cvičení vás zahřeje a rozproudí ve vás energii, proto si večerní lekce vyberte, jen pokud neplánujete jít spát před půlnocí. Ranní ptáčata však bývají večer unavená, hlavu mají zatíženou myšlenkami a chtějí relaxovat. Pro ně jsou lepší lekce konané brzy ráno. Variantou jsou také polední hodiny, které bývají jednodušší.

"Díky tomu, že je naše studio na Poštovské ulici v centru města, využívají lidé polední lekce jógy třeba místo pauzy na oběd,” uvádí Jana Chovancová.

Před cvičením omezte jídlo

Nezapomeňte také na to, že alespoň hodinu před cvičením byste neměli jíst. V opačném případě se totiž budete cítit těžkopádně, unaveně a protože jóga zahrnuje například řadu cviků v předklonu, záklonu, rotaci i obrácené pozici hlavou dolů, hrozí nevolnost a jiné zdravotní komplikace.

"Cvičení si můžete dát místo snídaně, protože vás podobně jako jídlo energeticky nabije,” říká Jana Chovancová.

Oblékněte se podle sebe

Na jógu si nemusíte pořizovat ani žádné speciální oblečení. Vezměte si na sebe to, co je vám pohodlné. Oblečení by mělo být samozřejmě sportovnější, aby se vám dobře cvičilo, ale jestli bude oděv volný anebo to budou obtažené "elasťáky", záleží na vás.

Sportovní obuv není potřeba, jóga se cvičí na boso. Ve studiu jsou k dispozici i veškeré pomůcky, které vám lektoři rádi zapůjčí.

Který druh jógy zvolit?

"Nejdůležitější je začít a přijít na první lekci, protože žádný popis, byť sebelepší, vám nenahradí osobní zkušenost," podotýká Jana Chovancová.

Pokud se ale chcete józe věnovat dlouhodobě, nechte si poradit od zkušených učitelů. Ti vám podle toho, co od cvičení čekáte, a také podle vašich schopností i možností doporučí nejlepší řešení.

"Například Iyengar jóga je vhodná pro ty, kteří chtějí především protáhnout a zpevnit tělo, zatímco jiné směry jógy - buddhistické, taoistické, se soustřeďují o něco více na dosažení vnitřního klidu a mentální svěžesti nebo prodloužení života. To ovšem neznamená, že jeden druh jógy je výhradně zaměřený na tělo a další druh na něco jiného. Naopak, všechny druhy jógy jsou komplexní a víceúrovňové," popisuje Jana Chovancová.

"Přirozenou součástí každé jógy je práce s dechem neboli Pránájáma, která představuje vyšší úroveň výcviku. Například pan Iyengar doporučuje začít s pravidelným cvičením fyzických pozic - ásan a po roce praxe přidat také cvičení pránájámy. Příbuzný druh cvičení, Čchi Kung, velmi dobře propojuje hluboké dýchání s fyzickými pohyby nebo statickými cviky hned od první lekce,” dodává.

Každou lekci jógy je vhodné si napoprvé telefonicky rezervovat. Před cvičením také nazapomeňte zmínit, pokud máte nějaký zdravotní problém či omezení.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI