"

Nejen ženská záležitost. Jóga působí skvěle na všechny

29. 05. 2018 , aktualizace: 02. 08. 2018 Sdílej na CentrumBrna.cz

Jóga pro každého

Asi 90 %. Takový poměr žen proti mužům chodí na hodiny jógy brněnské lektorky Jany Chovancové. A je to podle ní škoda.

„Jógu dnes lidé vnímají jako čistě ženskou záležitost. Ale není to vůbec pravda. Moudří muži, kteří s ní jednou začnou, velmi rychle pochopí, jak jim může pomoci i při jiných sportech či k protažení celého těla,“ vysvětluje Chovancová.

Na jógu mohou chodit lidé každého věku i pohlaví. Ne všechny pozice klasické jógy každý zvládne, ale s dobře vybranými pomůckami postupně ano. Proto je vhodné najít si zkušeného učitele, který vám poradí, co je nejlepší právě pro vás.

Ženy by měly poslouchat své tělo

Výhod jógy ženy využívají z mnoha důvodů. Ať už potřebují ulevit od bolesti, posílit tělo, najít harmonii, nebo se jen víc hýbat. Pokud ale chtějí skutečně trénovat své tělo, měly by při cvičení jógy respektovat svůj měsíční cyklus.

„Existují pozice, které nejsou vhodné při menstruaci. Hlavně ty obrácené - tj. nohy nahoře a hlava dole,“ upozorňuje Jana Chovancová. 

Pro muže jako doplněk sportu

Muži jógu nejčastěji využívají jako kompenzaci jiného sportu. Pomůže například uvolnit napětí, protáhnout celé tělo i zmírnit svalovou bolest po příliš intenzivní návštěvě posilovny.

„Velmi často se k ní uchylují vrcholoví sportovci, aby vyrovnali námahu při tréninzích,“ dodává brněnská lektorka.

Děti jako bonsai

Jana Chovancová má zkušenosti i s lekcemi jógy pro děti. „Je velmi těžké vést hodinu s malými neposedy. Naučit je zklidnit mladou mysl. I jim ale může jóga velmi pomoct. Působí například proti hyperaktivitě. Kompenzuje také časté sezení ve škole nebo doma u počítače,” říká.

„Děti jsou jako bonsai. Jóga pomáhá mladý proutek namotat správně na drátek tak, aby ani v dospělosti neměl problémy a správně držel tělo,“ dodává lektorka.

Seniorská jóga ze židle

Senioři už jsou na druhou stranu velmi ztuhlí a mají bolesti. Ale i oni jsou častými účastníky kurzů jógy. „Seniorům musím hodiny hodně přizpůsobit. Používají speciální pomůcky. Například když si nekleknou, sedí na židli a mohou provádět cvičení dostatečně účinně i tak," popisuje Jana Chovancová. 

Pro starší lidi je důležité provádět cviky pomalu, třeba jen malé pohyby. I díky tomu se postupně narovnávají a otevírají. „Zdravotní problémy, které mají, jóga samozřejmě může zmírnit a třeba i vyřešit. Mám mnoho cvičenců, kterým pomohla od bolesti a alespoň zastavila další postupování potíží,“ přibližuje Jana Chovancová výsledky z praxe.

Máte-li také zájem vyzkoušet si jógu, ozvěte se Janě Chovancové na e-mail jchranch@seznam.cz.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI