"

6 nejčastějších chyb v reklamě

05. 02. 2016 , aktualizace: 17. 03. 2016 Sdílej na CentrumBrna.cz

Jako člověk, který pracuje v marketingu a věnuje se propagaci a zviditelnění firem, mám jistou profesní deformaci. Všímám si, jakou formou se kdo propaguje, jak se zákazníkům prodává a jaké sdělení k nim vysílá. Občas se u toho i dobře pobavím. Někdy si dokonce říkám, jak někomu ten business vůběc může fungovat?

Mým cílem teď není někoho urazit nebo zesměšnit. Spíš přimět k zamyšlení. Chápu, že mnohdy v záplavě všech pracovních povinností na to není čas ani peníze. Důležité je se občas na svůj business podívat okem klienta, někoho z venku. Poprosit kamarády, zákazníky o zpětnou vazbu. Nebo na to využít služeb profesionálů. Rozhodl jsem se sepsat z mého pohledu největší chyby v rámci reklamy a propagace, se kterými se setkávám.

1.Nejasné sdělení

Chybí jasné sdělení. Co má být hlavním obsahem sdělení? Co by měl člověk udělat poté, co se setká s vaší nabídkou? Co mu má říci? Velmi často ve snaze o sdělení co největšího množství informací zaniká to podstatné. Přebytek informací není výhrou. Snažte se komunikovat jednoduše a přímočaře. Nechtějte po zákazníkovi moc věcí najednou. Usnadněte mu cestu k Vám a vašemu produktu.

Příklad z gastronomie: Usadíte se s přáteli ke stolu a chcete si objednat. Na stole je umístěno hned několik letáčků s nabídkou a do toho ještě dostanete další jídelní lístek do ruky. Kdo má chuť se probírat velkým množštvím letáčků, které do podniku provozovateli nacpali dodavatelé?

Příklad z obchodu: na reklamním letáku je nekonečný výčet činností, co firma dělá a poskytuje. Mnohdy spolu ty činnosti ani nesouvisí. Chce klient spolupracovat s profesionálem v oboru nebo s broukem pytlíkem?

2. Překlepy, gramatické chyby

V dnešní době víc než kdy dřív je užívání pravopisu a gramatiky vystavováno těžké zkoušce. Díky sociálním sítím se dnes může vyjadřovat každý ke všemu a veřejně. Problémy dělají malá a velká písmena, y/i, užívání "s" nebo "z" atd. Nejhorší je, když se pravopisné chyby a překlepy objevují v nabídkách, tiskovinách, na webových stránkách. Nahlodává to profesionalitu. Mnohdy stačí si text znovu přečíst. Pokud nemáte pro češtinu cit, není žádní hanba si to nechat od někoho šikovného zkontrolovat. Případně využijte služeb copywritera, který dodá textu šmrnc a napíše ho tak, že se lidem bude dobře číst.

3. Neaktuálnost

Jeden příklad za všechny. Na konci ledna jsem byl na prodejně, kde mají na vstupních dvěřích nalepený papír s informací, že od 22.12. 2015 do 5.1.2016 mají zavřeno. Jak to působí na Vás?

4. Nečistota

Nepořádek na provozovně, zaprášené police a zboží, zápach. Osahané, potrhané nebo poškrtané propagační materiály. Pokapané ubrusy, špatně umyté nádobí. Ani jedno z výčtu nepůsobí na Vaše klienty dobře. Nevysílá to dobrý signál směrem k zákazníkovi a mnohdy může být důvodem, proč už se k vám nevrátí.

5. Přístup personálu

Personál prodává. Lidé na prodejně dělají jméno svým majitelům. Jejich přístup k práci mnohdy závisí na úspěchu vašeho podnikání. Oni jsou často nositelem vaší značky a mnohdy tím jediným z vaší firmy, s kým přijdou do styku. S jakým vztahem k práci přistupují? Proč ji dělají? Baví je? Dobře vybírejte personál a nebojte se do jejich výběru, vzdělávání a hodnocení investovat. Motivací nejsou jen peníze a nepeněžní benefity. Může to být upřímné poděkování, pochvala, rozšíření pravomocí. 

6. Grafika & design

Velmi ožehavé téma. Grafika z dob dávno minulých, špatný barevný kontrast, amatérské provedení propagačních materiálů. Nevhodně zvolený font písma. Nečitelnost sdělení. Nekvalitní obrázky. Umělé kytky na prodejně. Přeplácaný interiér. Špatné uspořádání v místnosti. 
Zákazníci chtějí krásné věci a věci, se kterými se mohou ztotožnit. Rádi navštěvují místa, kde se cítí dobře. Snažte se v tomto směru být co nejlepší. Většinu informací člověk zprostředkovává právě prostřednictvím zraku! Najměte si grafika, někoho s citem. Nechte si poradit.

Zkrátka, zákazníci jsou čím dál náročnější a nenechají se opít rohlíkem.

Je proto třeba nad svým businessem více přemýšlet, dívat se na něj z pohledu zákazníka a zlepšovat se.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI