"

Zacvičte si pilates netradičně. Pomohou pomůcky i speciální stroje

21. 12. 2017 , aktualizace: 30. 01. 2018 Sdílej na CentrumBrna.cz

Pilates je alfou a omegou vašeho fitstudia. Proč se zaměřujete právě na toto cvičení? 

Původně mě pilates oslovil proto, že jeho principy a způsob vedení pohybu má blízko k mé původní profesi baletky. Koneckonců mezi lektory pilates najdete spoustu bývalých tanečnic nebo tanečníků. Hloubku a přínos této metody jsem plně objevila a ocenila mnohem později. Pilates zasáhne váš život, vaše přemýšlení o sobě, o svém těle a pomalu se začínají dít změny – jak na úrovni těla, tak mysli. Je to skutečně Body & Mind. 

V dnešní zrychlené době vás dokáže zpomalit, zklidnit, soustředit se jen na sebe. Zbytečné myšlenky a starosti odplují. I proto se říká, že tato metoda vás spíše nabije energií, než unaví. Základní principy lze přenést do běžného života, činností, jiných pohybových aktivit. Zkrátka pilates je víc než cvičení – je to životní styl.

Základem je skupinové cvičení. Můžete přiblížit, jak probíhá a pro koho je určené?

Skupinové lekce pilates probíhají výhradně formou uzavřených kurzů – buď 5měsíčních, nebo 3měsíčních. Je to nejvhodnější způsob, protože je docílena pravidelnost, která je nutná k osvojení základních principů, pozic a cviků v nich, a lektor zná dobře klienty, kteří na kurz chodí – lekci jim tzv. šije na míru. 

Pro koho je skupinový kurz pilates určen? Pro ty, kteří chtějí pracovat se svým tělem vědomě. Bez jejich aktivity a zapojení do hodiny to skutečně nejde. Pilates znovu rozhýbe, hodně se zde pracuje s páteří, klient získá zpět pružnost, svalové napětí, celkové protažení a sílu hlavně v oblasti středu těla – břicho, záda. Takže ti, kteří celý den sedí, málo se hýbou, mají nějaké bolesti zad (kdo je dnes nemá, že).

 

Je třeba počítat s tím, že pokroky mohou být zpočátku pomalejší – klient se učí „přeprogramovávat“ svalové zapojení z velkých svalových skupin více do středu těla a jiných svalů, o kterých dříve neměl ani tušení, že je vůbec má. Chce to čas a trpělivost.

Kromě skupinového cvičení si k vám chodí lidé zacvičit na individuální lekce. V čem se kromě počtu účastníků ještě liší?

Individuální lekce pilates jsou v současné době velice vyhledávané. Zásadní rozdíl od skupinových lekcí je v tom, že lektor je tu jen pro jednoho či dva klienty, plně se věnuje propracovávání cviků, je dost času na korekce pohybu, zastavení u konkrétní části těla, kde je třeba větší nepohyblivost. 

Přínos pro klienta je veliký a pokroky jsou podstatně rychlejší než ve skupině. Někdy stačí klientovi třeba 5-10 lekcí k uchopení základů pilates a může se napojit do skupinového cvičení. Další odlišností je možnost časové flexibility – klient i lektor si hledají takové časy cvičení, které aktuálně vyhovují oběma stranám.

Kromě klasického cvičení máte v rozvrhu také speciální pilates. Co to znamená? 

Speciální kurzy pilates se zaměřují již na nějakou konkrétní oblast těla – například velice oblíbené jsou kurzy Pánevní dno. Bez správné aktivace svalů pánevního dna si cvičení pilates lze těžko představit. Jenže když máte myslet na spoustu dalších pokynů lektora, je dobré zajít na kurz, kde je čas se věnovat právě pánevnímu dnu. 

Osobně doporučuji před vstupem na klasické pilates kurzy projít nejdříve cvičením na pánevní dno. Určitě to bude přínosem. Také kurzy zaměřené na práci s páteří nebo chodidlem – vždyť přes správné postavení chodidla a nožní klenbu zapojíte již výše zmíněné pánevní dno a to zase potřebujeme k pilates. A tak se to celé řetězí a dostává smysl.

Pilates se u vás necvičí jen s vlastním tělem, ale také za pomoci různých pomůcek. Které využíváte a jak pomáhají?

Ano, pomůcek máme hodně. Je to jednak velké zpestření lekcí a také mohou výrazně cvik zlehčit nebo naopak některé udělat cvik obtížnější. Velice oblíbené jsou pěnové válce (v podstatě balanční pomůcka), můžete na nich ležet, sedět nebo stát, nabízí velkou škálu využití včetně simulace práce na pilates stroji reformer. S touto pomůckou cvičí naši klienti asi nejraději.

Máme k dispozici také elastické pásy, míče, magic circle neboli kovový kruh, který vás navede na práci středu nebo zapojení lopatek. Z balančních pomůcek třeba bosu – práce s touto pomůckou již patří do oblasti středně pokročilé klientely, je třeba se plně koncentrovat a umět již zapojit hluboké svaly břicha.

Speciální pomůckou je taková dřevěná vlnka se sedátkem zvaná Spine corrector. Tato pomůcka je moje nejoblíbenější a není mnoho studií, které mají tuto pomůcku v nabídce. Skvělým způsobem nabízí rozpracovat páteř, dosáhnout pružnosti, rozhýbat kyčelní klouby a pochopitelně posílit břicho. Měla jsme tu čest absolvovat dříve Spine corrector workshop se samotným Ronem Fletcherem (žák J.H.Pilates) – byl to zážitek.

V druhém patře studia máte umístěné také zmíněné pilates stroje - Reformer, Cadillac a Combo Chair. Můžete nás s nimi blíže seznámit?

Pilates stroje neodmyslitelně patří do naší nabídky už od roku 2010. Můžeme je přirovnat třeba ke strojům v posilovnách, ale pracují s tělem odlišně. Reformer je pohyblivý vozík v dřevěném rámu s různými pružinami či lany. Vtip je v tom, že buď svalovým zapojením vozík rozhýbete, nebo ho naopak zapojením těla držíte na místě a pracují horní či dolní končetiny. Není to jednoduché a když cvik provedete špatně (zapojíte jiné svaly), reformer vám to dá okamžitě hlučně najevo.

Cadillac – jeho název má svůj původ v tom, že pan Pilates tento stroj pro jeho kvality označoval za „Cadillac“ mezi stroji. A už mu to zůstalo. Druhým jeho názvem je Trapeze table. Je to velký stůl s kovovou knstrukcí. Zpočátku se ho klienti leknou – považují ho za mučící nástroj. Ovšem jen do chvíle, než usednou či ulehnou a Cadillac jim ukáže své kouzlo. Na této pomůcce lze procvičovat od nejjednodušších cviků až po akrobatické kousky.

Combo chair vzhledově připomíná křeslo, na kterém se dá cvičit. Koneckonců i to byl záměr pana Pilatese – cvičební křeslo do každé ordinace či domácnosti, ale ten ovšem nevyšel. Cvičení na židli už patří k hodně náročným, ale třeba na dolní končetiny, práci kyčlí, kolen, kotníků je bezvadné.

Je pravda, že pilates může cvičit úplně každý, bez ohledu na věk či zdravotní indispozice? 

Ale ano, může. Obecně ve světě existuje jak fyziopilates – pro klienty s již většími indispozicemi, kteří potřebují speciální úpravy cviků (dokonce váleční veteráni či lidi po náročných operacích nebo amputacích cvičí se speciálně vyškolenými lektory a fyzioterapeuty), tak pilates pro běžnou veřejnost. V našem studiu již 10 let vedeme pilates pro seniory. Zde hodně cvičíme na židlích a cviky modifikujeme. Pilates metodu běžně cvičí i těhotné nebo ženy po porodu.

Kdo je typickým „cvičencem” pilates ve Fit studiu Jana?

Spíše cvičenkou 😉 Je to žena mezi 35-60 lety. U seniorek není neobvyklé, že cvičí dámy od 70 let nahoru, naší nejstarší cvičence je přes 80 let, je skvělá, veselá a čiperná. Muži cvičí také, ale jsou ve velké menšině. Nicméně cvičí s plným nasazením, je s nimi sranda a ženy se na jejich účast ve skupině těší. Navzájem se nenápadně postrkují k lepším výsledkům.

Chystáte do roku 2018 otevřít další nebo nové kurzy pilates? A jaké?

Většina našich stávajících kurzů pokračuje již několik let v nezměněné nebo mírně obměněné variantě včetně klientské účasti. Což ukazuje na velkou oblíbenost kurzů, lidé s námi cvičí dlouhodobě. Ale pochopitelně, že průběžně otevíráme nové kurzy pro nováčky, kteří chtějí začít s metodou pilates. 

Také vždy na jaře vypisujeme tematický kurz Pilates chodidlo. V roce 2018 bychom rádi otevřeli kurz Pilates barre, což je cvičení s oporou, kdy se hodně zaměřujeme na práci dolních končetin, posílení hýždí, stehen, lýtek, aktivní zapojení paží a koordinaci pohybu. Schéma lekce vychází částečně z baletního tréninku.

Také chceme otevřít speciální minikurz Spine corrector. S touto pomůckou sice pracujeme průběžně v menších skupinkách, ale je na čase vypsat další speciální kurz jen pro práci se Spine correctory.

Určitě se v nabídce znovu objeví naše podzimní novina Pilates kruhový trénink, kam chodí hodně mužů si zaposilovat.

Kde se může člověk na kurzy zapsat?

Ideálně na našich webových stránkách, kde je u vypsaných kurzů objednávkový formulář. Je dobré do poznámky zapsat případné zdravotní potíže, pokud je klient má, nebo zkušenosti se cvičením. Zkrátka motivace klienta, proč chce cvičit, je důležitá. Do studia lze také zavolat a konzultovat s recepcí, který typ kurzu by byl nejvhodnější. Určitě rádi poradíme.

Na které lektory se můžeme při pilates těšit?

Jana – majitelka studia, vede kratší kurzy pro pokročilé a Spine corrector. Je těžké se na její kurzy dostat. Jsou stále obsazené. Přesto pokud chcete na Janu a často se na lekcích smát, zkuste třeba taneční kurzy nebo Spirals.

Vendula – vede kurzy pro seniory a ranní pilates. Je specialistka na Pilates pánevní dno a ženy po porodu. Takže ranní ptáčata, maminky a starší dámy, pojďte. Pokud bude již obsazeno, můžete se s Vendy potkat na některém ze seminářů pro veřejnost, například o pánevním dnu.

Hanka – vede hlavně Pilates malé skupinky a speciální kurzy – Pilates páteř, Pilates chodidlo. Kromě toho, že je lektorka pilates, končí studium fyzioterapie a můžete se s ní setkat na seminářích pro veřejnost.

Blanka – naše nejvytíženější lektorka pilates. Vede lekce od úplných začátečníků po pokročilé, kurz Spine corrector, Pilates pánevní dno nebo Chodidlo. Věřte, že ví velmi dobře, jak je těžké všechny pokyny uchopit a převést do těla. Byla naší dlouholetou cvičenkou, než přešla na druhou stranu sálu.

Tereza – vede hlavně dopolední kurzy pro seniory, začátečníky a Pilates pánevní dno. Ráda se věnuje ženám po porodu. Pokud můžete chodit ráno a dopoledne, určitě se s ní setkáte.

Zuzka – má ráda pokročilé a silovější cvičení, proto zastupuje kurz Pilates BOSU a Pilates kruhový trénink – na ten chodí hodně mužů. Chcete výzvu pro své tělo? Běžte k Zuzce.

Všechny dámy také vedou individuální lekce pilates. Vendy, Zuzka a Jana navíc na pilates strojích. Zuzka a Terezka zvládnou lekce i v anglickém jazyce.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI