"

Vyzkoušejte TRX jinak: Prioritou je zdraví

04. 09. 2018 , aktualizace: 07. 09. 2018 Sdílej na CentrumBrna.cz

Dokonalé spojení dynamiky a posilování

Důvodů, proč se TRX těší stále větší oblibě, je hned několik. Oblíbila si ho i sama Jana Šimková, majitelka Fitstudia Jana.

„Již mnoho let se věnuji metodě pilates a hledala jsem cvičení, které v sobě spojí principy této metody s dynamikou a posilováním tak, aby to nebylo "sebezničující". U pilates na podložce mi vždy chybělo intenzivnější posilování dolních končetin. TRX mě zaujalo, i když se prezentuje jako původně silový army trénink. Tak jsem to zkusila a splnilo přesně to, co jsem čekala,” vysvětluje.

TRX je totiž komplexní cvičení, které rovnoměrně posílí celé tělo.

„Správné provedení cviků vyžaduje zapojení CORE (střed těla). Je to cvičení s vlastní vahou, které důkladně procvičí i horní polovinu trupu. Je to zábava i výzva. Pokud narazíte na toho správného lektora, posílíte rovnoměrně celé vaše tělo a zlepšíte jeho držení,” říká Zuzana Kleinová, lektorka, která ve Fitstudiu Jana vede kurzy TRX.

Každý provádí cvik, jak dokáže

O TRX se často tvrdí, že je fyzicky náročné a vyžaduje lepší tělesnou kondici. Pravdou ale je, že náročností se od jiných typů cvičení neliší. Každé cvičení je totiž svým způsobem náročné. 

„Pokud jste třeba kulturista a půjdete cvičit jógu, bude to pro vás boj o přežití,” směje se lektorka. „Ale teď vážně – velkou výhodou TRX je snadná změna obtížnosti cviku pouhou změnou náklonu, v jakém se cvik provádí, změnou rozsahu pohybu či změnou pozice těla pod závěsem. Většina cviků umožňuje progresi od snazšího k náročnějšímu a je na lektorovi, aby poznal, jaká úroveň cvičení je pro jeho klienty správná, a korigoval provedení jednotlivých cviků,” vysvětluje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Z vlastní zkušenosti ale ví, co se o TRX říká. A dokonce zná důvod. Mnoho instruktorů totiž pro své lekce volí ty nejnáročnější varianty cviků, které téměř nikdo nezvládá provádět správnou technikou. Navíc své klienty nekorigují a často na lekcích cvičí s nimi. 

„Výsledkem pak je, že jste po 15 minutách zcela vyřízení a tento stav vám vydrží až týden. V našem studiu se snažíme přizpůsobit každému individuálně a nastavit mu takovou obtížnost cviků, kterou zvládne. Posilujeme a zároveň využíváme principy pilates. Pak se vám TRX ukáže v celé své kráse," doplňuje Jana Šimková.

Ani zdravotní omezení není překážkou

Pokud se o TRX zajímáte, je třeba ještě připomenout, že to není univerzální cvičení. Existuje celá řada způsobů, jak cvičit. Jim pak odpovídá volba cviků, rychlost cvičení a styl vedení lekce instruktorem. Je proto vhodné si dopředu zjistit, jak jsou lekce zaměřené a kolik cvičenců se jich účastní.

„V menší skupině instruktor snadno cvičení přizpůsobí, pokud navíc probíhá formou kurzu jako u nás, je úspěch zaručen,” říká Zuzana Kleinová.

Dokonce ani zdravotní problém klienta není u TRX překážkou. Cvičení lze totiž pojmout i jako klidnější posilování s přesným navedením do výchozí pozice, s mnoha modifikacemi pro klienty s různými zdravotními omezeními.

„Díky „závěsům“ si klienti zvyklí na pilates mnohem důkladněji nacítí svalové zapojení u konkrétních cviků z pilates metody. A objevila se nová filozofie cvičení – dostatečně silové, ale šetrné k pohybovému aparátu tak, aby se člověk nezlikvidoval, ale krok po kroku budoval svou sílu,” přibližuje Jana Šimková.

Core training jako doplněk

Přestože je TRX komplexní cvičení samo o sobě, může se kombinovat s dalšími pomůckami. Fitstudio Jana pro zpestření používá pilates pomůcky, jako je roller nebo spine corrector, případně kluzné podložky či BOSU, se kterým cvičení získá novou dimenzí v podobě nerovnováhy.

TRX je vhodné pro ženy i muže. Jako příjemné doplnění nabízí Fitstudio Jana ještě navíc takzvaný Core training. Jedná se o populární cvičení a posilování středu těla a zapadá do dnešních funkčních tréninků, které jsou vyhledávané, i do filozofie zdravého pohybu.

„Kurzy Core trainingu jsou zaměřené na aktivaci CORE – hlubokých svalů středu těla i na posílení povrchových svalů horní a dolní poloviny těla. Jejich posilování ovšem probíhá ve správném nastavení těla s aktivním CORE. Nevynecháváme ani mobilitu páteře a odstraňování svalových dysbalancí, které mají na správné nastavení těla veliký vliv,” vysvětluje Zuzana Kleinová.

Výsledkem tohoto cvičení je celkově a funkčně posílené tělo z vnitřku až na povrch.

Vítané jsou i ženy

Core training vyhledávají spíše muži. Tomu odpovídá i výběr pomůcek (BOSU, TRX, kluzné podložky) a sice jednodušších, ale silovějších cviků. To ovšem neznamená, že se této lekce nemohou účastnit i ženy. 

„Posilovací část lekce vedeme jako intervalový trénink, kdy není předepsaný žádný konkrétní počet opakování a každý cvičí po danou dobu tempem, které mu vyhovuje a které zvládá. A protože cvičení probíhá v malé skupině, lze jej přizpůsobit individuálním potřebám klientů,” říká Zuzana Kleinová, která kurzy Core trainingu vede.

Nepromeškejte šanci a rezervujte si místo na jednom z kurzů ve Fitstudiu Jana. Stojí to za to!


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI