"

Pilates pro seniory pomáhá po fyzické i psychické stránce

16. 05. 2018 , aktualizace: 24. 05. 2018 Sdílej na CentrumBrna.cz

Jak vypadají lekce

Na seniorské lekce Pilates docházejí do Fitstudia Jana především ženy ve věku od 65 do 80 let.

„Naší nejstarší cvičence je přes 80 let, je čiperná, vtipná a chodí do kurzu společně se svými bývalými žákyněmi z gymnázia,” říká majitelka fitstudia Jana Šimková.

Lekce pro seniory probíhají většinou v dopoledních hodinách„Často začínáme cvičit na židlích kvůli stabilitě nebo zamotání hlavy. Je to pro klienty celkově příjemnější, cítí se bezpečně. Ve stoji využíváme oporu pomocí tyčí a válců nebo cvičíme u stěny,” vysvětluje Jana Šimková. Následně se cvičení přesouvá na zem.

Cviky se upravují podle zdravotních omezení

Hodiny jsou vedené v klidném tempu, cviky nemají vysoký počet opakování, zato se hodně opravuje, motivuje a podporuje. Cvičební program lektorka modifikuje podle různých zdravotních omezení jednotlivých klientů.

„Víme, že dělá třeba potíže přechod ze stoje do lehu na zemi a zpět, tak dáváme klientům dostatek času ke změnám poloh” přibližuje Jana Šimková. 

Míče, válce, židle

Od běžných lekcí se seniorské Pilates liší i ve využití pomůcek. Lekce jsou díky nim pestré a vedou k lepšímu uvědomění cviku. Zároveň ho mohou zjednodušit nebo naopak ztížit.

Klienti-senioři cvičí s pomocí židlí, malých míčků a pěnových válců. To jsou oblíbené pomůcky. Zřídka se využívají balanční pomůcky ve stoje, protože ty jsou pro seniory nepříjemné. Na zemi si cvičenci berou k ruce overball nebo válec. 

Cvičení pomáhá v běžném dni

Základem seniorského cvičení je střed těla, tedy břišní a zádové svaly. Důležitou partií jsou také kyčelní a ramenní klouby. „Ve vyšším věku se totiž dostavují různé bolesti a omezení v kloubech, proto se zaměřujeme na jejich rozhýbávání, aby klienti mohli vykonávat běžné aktivity dne, jako třeba česání vlasů nebo oblékání, co nejdéle,” říká Jana Šimková. 

Péče se věnuje také chodidlům, díky tomu se eliminují různé pády. „Rozvíjíme i plastičnost chodidla, aby byl senior během chůze schopný lépe reagovat na nerovnosti, případně náledí. Učíme je také vstávat po pádu,” vysvětluje lektorka. V kurzech se pracuje také s rukou a prsty, aby úchop fungoval, a senior se tak dokázal co nejdéle samostatně najíst, vykonávat ruční práce apod.

Rozhýbané klouby

Kurzy mají na seniory pozitivní vliv jak po fyzické, tak psychické stránce. Díky pravidelnému cvičení si klienti uchovávají svalovou sílu a jsou schopni pracovat například na zahrádce, aniž by se zcela vyčerpali. 

Mají rozhýbané klouby, které jim umožňují plnohodnotně prožívat život a nebýt závislí na pomoci druhých. Cvičením se také snižuje vznik osteoporózy a jiných degenerativních onemocnění tohoto věku.

Společná káva po cvičení

Při cvičení se rovněž bystří mozek, protože se zapojují obě hemisféry. Naši senioři se rádi sdružují a kurzy jim umožňují být pospolu ve své sociální skupině. Stále na sobě pracují, rádi se baví a vzájemně se podporují. Po cvičení spolu klientky rády často chodí na kávičku. Během lekcí není nouze o humor, předávají se recepty, různá životní moudra – hodně se smějeme,” uvádí Jana Šimková.

Každého půl roku pořádá Fitstudio Jana pro seniory i vánoční a prázdninovou párty po cvičení, kdy klientky napečou, společně se baví, ukazují fotky z mládí. „Líbí se mi na nich, že jsou to naprosto pohodové dámy nad věcí. Učíme se to od nich zase my, lektorky, tolik ten život neřešit,” dodává Jana Šimková.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI