"

Lektorka zdravotního cvičení: Zapomněli jsme poslouchat naše tělo

01. 11. 2018 , aktualizace: 07. 11. 2018 Sdílej na CentrumBrna.cz

Lektor musí vést k co nejpřesnějsímu provedení cviků

Ve Fitstudiu Jana vedete kurzy zaměřené na zdravotní cvičení, pilates či SM-systém. Co se na nich klienti učí a jak jim prospívají?

Klienti se na kurzech učí především poznávat své vlastní tělo a způsob, jak s ním pracovat. Spousta lidí zapomněla své tělo vnímat a nerozumí signálům, které jim vysílá. Je pro ně obtížné jim naslouchat a pochopit, co říkají.

Když se však naučíte pracovat s vlastním tělem, dokážete předcházet mnoha zdravotním omezením. A do značné míry vyřešíte i ta, která se již projevila. Lépe na sobě poznáte, který pohyb vám pomůže nebo který je naopak nevhodný.

Který z kurzů máte vy osobně nejraději?

Ze tří výše jmenovaných metod mám nejbližší vztah k pilates. Nejspíš proto, že to byl první typ cvičení, se kterým jsem se setkala při řešení svých vlastních pohybových potíží, a téměř ihned mi pomohl. Zdravotní cvičení a pilates jsou komplexní metody na procvičení celého těla. Lekce zdravotního cvičení jsou přizpůsobeny aktuálnímu zdravotnímu stavu klientů.

Oproti tomu cvičení pilates bývá většinou dynamičtější a silovější, protože ho vedeme primárně pro zdravé klienty. I toto cvičení se však dá přizpůsobit případným zdravotním omezením. SM-systém zase většinou doporučujeme lidem, kteří mají problémy s páteří (např. výhřezy plotének, skolióza). Při všech druzích cvičení je důležité, aby lektor vedl klienty k co nejpřesnějšímu provedení.

Existuje kurz, který je pro lidi s určitými zdravotními problémy naopak nevhodný?

Určitě ano, ale takové kurzy v našem studiu nenajdete. Bývají to většinou dynamické lekce. Problém u nich je, když vás lektor nenavede do cviku správně nebo když cvičíte v tak velkých skupinách, že vás lektor ani nemá možnost opravit. Potíže také může způsobit, když není vaše tělo připravené na určitý typ lekcí.

Proto je vhodnější se nejprve naučit se svým tělem pracovat při pomalejším typu cvičení a až poté, když jsou na to svaly připravené, přecházet k lekcím silovějším a dynamičtějším.

Nejdůležitější je motivace klienta

Co byste doporučila lidem, kteří si chtějí od bolestí nebo jiných zdravotních problémů ulevit pomocí cvičení? Co by měl být jejich úplně první krok?

Základem by mělo být vyšetření u lékaře, aby lektor věděl, jak ke klientovi správně přistupovat. Pokud odborník doporučí rehabilitace, je třeba nejprve absolvovat všechny procedury a až poté začít s individuálním nebo skupinovým cvičením. Navazující pravidelné lekce zdravého cvičení opravdu doporučuji, protože si tím klient upevňuje správné pohybové návyky.

Poradíte, jak a podle čeho se rozhodnout pro ten nejvhodnější kurz?

Nejpodstatnější je vždy motivace klienta - co vás ke cvičení dovedlo. Zkuste přijít nejprve na individuální lekci, na které lektor zkontroluje a diagnostikuje váš pohybový aparát, probere s vámi pohybový režim a doporučí lekce, které vám budou vyhovovat.

Chodí k vám cvičit jen lidé, kteří se už s nějakými zdravotními problémy potýkají? Nebo máte klienty i mezi lidmi, kteří jim chtějí předcházet, případně si jen zdravě zacvičit?

Cvičí u nás všechny tři skupiny. Nejvíc klientů máme mezi lidmi se sedavým zaměstnáním, které bolí záda. Výjimkou ale nejsou ani lidé s různými zdravotními potížemi. Cílem cvičení ve fit studiích není primárně vyřešit problém, ale naučit se s tělem pracovat s již existujícím omezením a snažit se, aby tělo přesto co nejvíc fungovalo.

Nadšení klientů i sounáležitost v kurzech

Do Fitstudia Jana vás přivedly vlastní zdravotní potíže, které jste chtěla řešit cvičením - problémy s páteří či koleny. Jak jste se z klientky stala sama lektorkou?

Na pilates jsem začala chodit asi v 18 letech kvůli bolestem zad souvisejícím s mojí skoliózou. Obtíže mě postupně úplně přešly a díky tomu se můj vztah ke zdravotnímu cvičení velmi prohloubil. Zpočátku jsem chodila jednou týdně na skupinové lekce pilates, po nějaké době jsem k nim přidala ještě pravidelné lekce zdravotního cvičení.

Po maturitě jsem studovala fyzioterapii a v té době jsem se začala zajímat o cvičení i z pohledu lektora. Skupinové lekce vedu od druhého ročníku na vysoké škole. Individuální hodiny jsem přidala asi o rok později.

Jak dlouho už kurzy vedete a co vás na lektorování baví?

Kurzy teď vedu pátým rokem. Největší motivací k lektorování je zájem ze strany klientů, jejich nadšení a také skupinová sounáležitost v kurzech. Příprava hodin je velmi kreativní. Každá lekce může být úplně jiná, ale zároveň stavím na naučených znalostech z dřívějších hodin.

Jste vystudovaná fyzioterapeutka. Aplikujete některé naučené metody do kurzů?

Funguje to oboustranně. Fyzioterapie a lektorování jsou si velmi blízké. Do kurzů aplikuji některé poznatky z fyzioterapie, stejně jako ve fyzioterapii používám spoustu cviků, které znám z kurzů pro lektory.

Trend bosé obuvi

Cvičení vám podle vašich slov velmi pomohlo. Prý jste ale zkoušela i další metody, jak si od problémů ulevit. Jste také například propagátorkou barefoot obuvi. Proč je takzvané bosé obouvání tak zdravé?

Bosá chůze je pro člověka přirozená. V barefoot obuvi má noha možnost volného pohybu ve všech směrech. Díky tomu pracují adekvátně vazy a svaly chodidel, ale také držení celého těla. Při fixním uzavření v pevné obuvi noha tuto možnost ztrácí. Proto pak chodidlo nemá možnost vyvažovat drobné nerovnosti v terénu a dělá to místo něj například koleno, které pak bolí.

Na barefoot je potřeba přecházet postupně, aby si tělo zvykalo na novou zátěž a svaly se dokázaly postupně posílit a člověk zvládl být na boso celý den. Já jsem si první bosé boty koupila asi před třemi lety a stále nechodím čistě v barefoot obuvi.

Doporučujete ho i klientům ve studiu?

Klientům doporučuji přechod na barefoot obuv až po pečlivé cvičební průpravě celého těla. Je třeba mít rozhýbaná a zároveň posílená chodidla a umět tělo srovnat do osy, aby byl pohyb správně odpružený.

Kdybyste přešli na barefoot obuv náhle, mohlo by dojít k silným nárazům na klouby. Nejčastěji to pak odnesou kolena, bedra či krční páteř.

Pomáhá cvičení i někomu dalšímu ve vaší rodině či mezi přáteli? Chodí k vám na kurzy i někdo z vašich blízkých?

Na kurzy pilates jsem začala chodit díky mamce, která cvičí v našem studiu dosud. Postupně jsem na lekce přivedla i několik kamarádů.

Kromě cvičebních kurzů vedete i semináře pro veřejnost. Co se na nich lidé dozví a proč by se jich měli účastnit?

Semináře pro veřejnost shrnují nějaké téma pro stálé klienty nebo s ním seznámí lidi, kteří se pravidelných lekcí zúčastnit nemohou. Vedu pravidelně semináře zaměřené na cvičení s chodidly a seminář o oblasti bederní páteře, její souvislosti s blokádami SI kloubů a sedavým zaměstnáním.

Nabídku se snažíme stále rozšiřovat. Na seminářích se lidé dozvědí základní informace z anatomie. Vysvětlíme, proč je dané místo pro tělo významné a co se stane, když se naruší jeho funkce. Zároveň dostanou klienti sepsaný soubor cviků pro denní použití.

Nenechte si ujít semináře ve Fitstudiu Jana. Podívejte se, který může pomoci zrovna vám.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI